sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Kiusalliset raskausoireet

Raskaus on ihanaa aikaa, etenkin jos vauva on ollut huiman toivottu ja pään täyttävät nopeasti vaaleanpunaiset unelmat ja aatokset romanttisväritteisestä ihastuttavasta odotusajasta. Kasvava vatsa on ihana, muun kropan pyöristyminen kuuluu asiaan ja alkuraskauden mahdollinen pahoinvointi loppuu ensimmäisen kolmanneksen päättymiseen. Näin se usein on.

Mutta, ajattelin nyt ottaa puheeksi ne sellaiset kiusallisemmat raskausoireet, joihin olen itse nyt törmännyt keskustelupalstoilla toisella kolmanneksella. Ne eivät siis päättyneet ensimmäisen kolmanneksen vaihtumiseen.

Lantionpohjanlihaksistosta saarnasin jo aikaisemmin (postaus löytyy täältä, jos joku missasi sen!) joten otetaan ensimmäisenä kiusallisena oireena jatkuva pissahädän tunne. Itselläni alkoi melko pian plussan jälkeen jatkuva wc:ssä ravaaminen, ennätykseni taitaa olla tällä hetkellä 8 käyntiä tunnissa. Järki sanoo tietysti jo, että kenelläkään ei voi olla pissahätä 8 krt tunnissa, se onkin vain se tunne ja ulos tulee ehkä 3 pisaraa... Ainakin Verona kirjoitteli jossain vaiheessa kärsivänsä samankaltaisesta oireesta.

No, ei siinä mitään jos wc:ssä käy tihennetysti, mutta sitten on olemassa myös ilmeisesti sellaisia odottajia, jotka raskaana ollessaan tiputtelevat tahtomattaan muutamia tippoja, eli kärsivät tahattomasta virtsankarkailusta. Tämä on normaalia ja kuuluu raskauteen, sillä raskaushormonit veltostuttavat sileitä lihaksia (joihin virtsarakko kuuluu), jotta kohtu mahtuu kasvamaan. Paine virtsarakossa kasvaa jos vaikka niistää, aivastaa tai nauraa. Lantionpohjalihasten treenaus auttaa tässä(kin) asiassa, mutta parhaitenkaan treenatut lihakset eivät välttämättä poista ongelmaa kokonaan. Ohessa vielä muistutukseksi linkki lantionpohjan lihasten harjoitteluohjelmaan. (Lähde: Vauvan odotus Vau-kirja)

Kun ollaan kerta alakerrassa nyt, niin lisätään tähän samaan sitten kiusallisena oireena ummetus. Ummetukseen liittyvinä oireina voivat olla vatsan turpoaminen (erityisesti iltaisin) ja kivut. Kivun aiheuttaa kovan, kuivan ulosteen hidas liikkuminen suolessa. Ummetusta voivat aiheuttaa erityisesti liian vähäinen nesteen (veden) juominen sekä ruokavalio. Muistetaanpas siis odottavat äidit nauttia ruokavaliossa riittävästi KUITUA (täsyjyvävilja-ruisleipä, hedelmät, vihannekset) ja VETTÄ näitä helteillä! Ja muuten, LIIKUNTA toimii myös äärimmäisen hyvänä keinona ummetuksen ehkäisyyn. (Nimim. juoksulenkki laittaa kyllä todistetusti aina vatsan toimimaan...)

Odotuksen kolmen viimeisen kuukauden aikana ummetus on ilmeisesti varsin yleinen vaiva, koska silloin suolen toiminta hidastuu entisestään, jotta ravintoaineet mahdollisimman hyvin imeytyisivät vauvan ja äidin tarpeisiin. (Lähde!! ja Vau-lähde!!)

Ummetuksesta päästään "mukavasti" siirtymään seuraavaan kiusalliseen oireeseen, peräpukamiin. Erään tutkimuksen mukaan peräpukamista tai muista peräsuolivaivoista kärsii jossain raskauden vaiheessa, jopa 75% odottajista! Auts...

Peräpukamiin on syynä verisuonien ja sidekudoksen suureneminen peräsuolen alaosassa, kun verisuonten paine kasvaa. Kasvaessaan kohtu alkaa painaa vatsan alueen suuria verisuonia, mikä osaltaan estää verenkiertoa. Kehon verimäärä myös lisääntyy raskauden aikana. Näiden tekijöiden yhteistuloksena peräsuolen verisuonten paine kasvaa, mikä edesauttaa peräpukamien muodostumista.

Peräpukamat saattavat olla kivuliaita erityisesti wc-käyntien aikana ponnistuksen vuoksi. Suolen limakalvot ovat helposti ärtyvää lajia ja ne saattavat muodostavat joskus pieniä haavaumia peräpukamissa, mikä aiheuttaa voimakastakin kipua. Peräpukamat voivat olla hyvin kiusallisia, mutta ne eivät ole vaarallisia. Muistetaanpas siis jälleen riittävä kuidun määrä ruokavaliossa, jotta vältyttäisiin ummetukselta ja sitä kautta peräpukamilta! (Lähteet täältä ja täältä!)

Peräpukamista onkin kai luontevaa siirtyä ilmavaivoihin. Ilmavaivat ovat ongelmana useimmiten raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana, mutta voivat jatkua jopa koko raskauden ajan. Ilmavaivat johtuvat keltarauhashormonin lisääntymisestä, joka hidastaa vatsan toimintaa, jolloin ilmaa kertyy vatsaan. Ruokavaliolla on jälleen mahdollisuus ehkäistä tätä oiretta, turvotusta aiheuttavat ruoka-aineet voi jättää ruokavaliosta pois, esimerkiksi hiilihappoisia juomia voi välttää. (Lähde!)

Kun nyt on käsitelty näitä alapääjuttuja lähes tulkoon koko postauksen ajan, niin siirrytään vaihteeksi yläpäähän. Muistihäiriöt ovat erittäin yleisiä odottajilla. Muistihäiriöiden lisäksi odottajat kärsivät monesti keskittymiskyvyn herpaantumisesta. Hormoneilla (progesteroni ja estrogeeni) perustellaan myös näitä kahta odottajan oiretta, sillä molemmilla hormoneilla on tutkitusti vaikutusta muistin toimintaan. Samaan kategoriaan kuuluvat myös stressitason nousu ja hermostuneisuus. (Lähde!)

Tässä oli nyt kuusi kappaletta ei niin ihania raskausoireita.
Keksiikö joku lisää?

7 kommenttia:

  1. Nyt on pakko kommentoida tuohon pissahätään sen verran, että 8 x tunnissa hätä ja tuloksena vain tiputtelua on ihan selvä virtsatulehduksen oire! Että kipin kapin lääkäriin testiin!

    VastaaPoista
  2. Moi ano ja kiitos kommentista! En ole kertaakaan tullut ajatelleeksi, että kyse voisi olla tulehduksesta. Soitan heti huomenissa aamulla neuvolaan ja kysyn vähän toimintaohjeita. Mitään muita oireita ei ole ja siis luulen, että kyse on ennemminkin psykologisesta ajatuksesta jatkuvan pissahädän suhteen. Mutta selvitän asian vinkkauksesi perusteella ehdottomasti!

    VastaaPoista
  3. Mietipä tätä: loppuraskauden peräpukamat + alatiesynnytys + välilihan repeämä + synnytyksen jälkeinen ummetus + kakkahätä :D

    VastaaPoista
  4. Wandabe: eeeeeeei, en kuvittele!! XD
    Ano: kiitos vinkistä, huomenna aamulla labraan!

    VastaaPoista
  5. Virtsankarkailu ja ilmavaivat kuulostaa kyllä niin tutulta. Tosin ilmavaivat ovat onneksi kadonneet. Mulla oli myös tuota, että heti wc käynnin jälkeen tuntui, että taas pitää mennä pissalle (jos menisinkin heti niin varmasti tulee se 8krt/h käytyä wc:ssä). Moneen kertaan otettu testit, eikä ole ollut mitään tulehdusta. Johtuu varmaankin siitä, että lantionpohjanlihakset ovat löystyneet, jonka huomaa valiettavasti myös seksihommissa :/ ja kohtu painaa virtsarakkoa.

    Pitäis varmaan treenata niitä lantionpohjanlihaksia, mutta sitten pelkään että ne on liian tiukat ja vauvan on hankala ulostautua.. jospa sitten synnytyksen jälkeen vasta treenailisi ;)

    VastaaPoista
  6. Evelyn: Vau kirjasta juuri luin että lantionpohjalihaksia kannattaa treenata seksin aikana, täällä ainakin käytetty hyväksi se tilaisuus ;)

    Lisäisin tuohon listaan vielä virtsatieinfektion, joka on niin kiusallinen ja inhottava vaiva ja sitten vielä hiivatulehdukset!!! Kyllä oon niiden kanssa ollu tuskissani raskauden aikana:(

    VastaaPoista
  7. Mulla ei ekassa raskaudessa ollut oikein mitään muuta vaivaa ku liitoskivut, olin elämäni kunnossa! Lantionpohjalihakset jäi synnytyksen jälkeen treenaamatta ja sen huomaa nyt, kun pitää koko ajan juosta pissalla ja pidättäminen on vaikeaa esim. aivastaessa. Jalat pitää laittaa ristiin. :/

    Evelyn, tiukoista lantionpohjalihaksista ei ole mitään haittaa synnytyksessä! Päinvastoin, jos on treenannut niitä ja tunnistaa milloin ne on jännityksessä ja milloin rentona, onnistuu synnytyskin paljon paremmin. Puhumattakaan sitten siitä, missä kunnossa ne on synnytyksen jälkeen, jos ne on jo ennestään vähän heikot...

    Ja mulla on ihan sama kokemus kuin Wandabellä. Tällä kertaa aion olla kaukaa viisas ja pyytää synnytyksen jälkeen kaikki mahdolliset mahanpehmittäjät, ettei tartte sitten kotona kärsiä... Paitsi että mulla ne peräpukamatkin paheni vasta synnytyksessä. En muista oliko niitä sitä ennen ollenkaan. Mutta jonkun puoli vuotta ne vaivas KOVASTI, sitten ne parani.

    Peräpukamathan on yhdenlaisia suonikohjuja, jotka on aika yleisiä nekin raskausaikana. Niitähän voi tulla esim. häpyhuuliin ja ne voi olla kipeitä!

    Muistihäiriöt mulla on jo niin arkipäivää, etten edes huomaa. Ne alko sillon kaks vuotta sitten kun odotin esikoista, sitten ne paheni imetysaikana, kun piti heräillä öisin ja sittenpä kohta olinkin taas raskaana. Jee.

    VastaaPoista

Kiitos, kun kommentoit!